Пре него што појединац или група људи почну са бављењем добротворним радом, потребно је да пре собом имају јасне одговоре на питања како, коме и на који начин желе да помогну или помажу у дужем временском периоду. Такође, ту су и неизоставне ствари које морају бити јасно дефинисане:
- идеја
- визија
- мисија
- циљ
- план
Одговори на сва ова питања треба да буду основ деловања сваког појединца, организација, фондације или задужбине, а управо ће се и ти одговори често тражити од институција, донатора или људи који упућују молбу за помоћ.
У Републици Србији (као и у Републици Српској и Црној Гори) још увек не постоји закон о хуманитарним организацијама, те су људи добре воље жељни добротворног рада упућени да оснивају:
- удружења грађана
- фондације
- задужбине
Како би свој будући добротворни рад био законски препознат и ослобођен плаћања пореза од стране државе, у свом статуту, опису рада и циљевима биће потребно назначити хуманитарни рад као своју примарну деланост.
Процес оснивања удружења, фондације или задужбине у Србији обавља се у Агенцији за привредне регистре у њеном седишту у Београду, улица Бранкова 25, затим у једној од 13 организационих јединица АПР или путем препоручене поште. По званичним подацима Агенције, тренутно има преко 30.000 регистрованих удружења грађана и скоро 800 фондација и задужбина у Републици Србији.
Пред сваки почетак оснивања удружења, фондације или задужбине неопходно је преузети и детаљно се упутити у све постојеће законске одредбе које дефинишу њихов рад:
- Закон о удружењима грађана
- Закон о задужбинама и фондацијама
- Закон о донацијама и хуманитарној помоћи
Ради лакшег разумевања процедура, прописа и могућности које пружају закони, доступни су и својеврсни законски водичи:
- Водич за примену закона о удружењима грађана
- Водич за примену закона о задужбинама и фондацијама
- Водич за транспарентно финансирање удружења из средстава буџета локалних самоуправа Републике Србије
- Водич за пореске олакшице корпоративних донатора
Процес оснивања удружења грађања у Агенцији за привредне регистре:
- Пријава за оснивање удружења
- Пријава привредне делатности (ако је предвиђена)
- Пример статута (приложити у два примерка АПР-у)
- Пример оснивачког акта (потребно мин. три особе)
- Пример записника са оснивачке скупштине
- Пример одлуке о именовању заступника
- Оверена фотокопија личне карте заступника
- Доказ о уплати накнаде за упис у Регистар у висини од 4,900 динара на рачун: 840-29770845-52, модел 97, позив на број (обавезно притисните линк Позив на број и добијени број унесите у уплатницу).
Након добијања решења о оснивању удружења, фондације или задужбине, потребно је завршити следеће обавезе:
- Скенирати и копирати сву постојећу документацију за архиву
- Израдити печат (приложити копију решења из АПР-а)
- Допоновати потписе за овлашћена лица у општини
- Отворити динарски и девизни рачун у банци
- Поднети захтев банци за издавањем VISA или MasterCard електронске (дебитне) платне картицу на име удружења
- Поднети захтев банци за електронско банкарство
- Поднети пријаву у Привредној комори Србије за добијање електронског сертификата
- Пронаћи овлашћеног књиговођу (или књиговодствену фирму) која ће водити књиге и предавати годишњи извештај АПР-у електронским путем
За реализацију ових задатака потребно је издвојити неколико радних дана и мало више стрпљења. Све горе наведене ствари пружају својеврсну законску основу рада и постојања сваког удружења или фондације.
Паралелно са припремом законских обавеза, потребно је припремити и технички део функционисања организације:
- Закуп домена и хостинга за потребе интернет презентације и е-поште
- Компјутер са интернет везом, штампач са скенером и копирањем
- Израда интернет презентације и повезивање на друштвене мреже
- Мобилни телефон и активан број
- Разврставање и архивирање постојеће документације по фасциклама
- Формирање електронске базе донатора, волонтера и сарадника
Успешна реализација ових обавеза омогућиће несметан рад свим људима који су одлучили да се на организован и одговоран начин баве добротворним радом.
Почетак прикупљања донација за спровођење планова и циљева организације или фондације је свакако и најтежи део посла. Данас је изузетно тешко стећи поверење људи који прилажу новац за добротворни рад, а много је лакше изгубити претходно стечено поверење, које се често гради и годинама.
Како би се потенцијалним донаторима обезбедио сигуран и једноставан начин да уплате прилоге за хуманитарни рад, потребно предузети следеће кораке:
- Представити на својој интернет презентацији и друштвеним мрежама бројеве динарског и девизног рачуна удружења за уплату
- Повезати рачун у банци са неким од електронских система за плаћања попут PayPal, Skrill, итд. за потребе примања донација путем интернета
- Поднети молбу компанијама Телеком, Теленор и ВИП за потребу отварања наменског броја путем којег би донатори могли да шаљу СМС поруке и тиме прилажу новац за помоћ у добротворном раду
- Покренути кампање за посебне пројекте путем тзв. crowdfunding платформи попут Gofundme, Kickstarter, Indiegogo, итд.
………….
Страница ће бити редовно ажурирана са новим подацима и информацијама. Уколико вам је потребна додатна помоћ аутора пројекта Ланац доброчинства у процесу регистровања, вођења или саветовања у раду хуманитарне организације, фондације или задужбине – пишите.